+31648793989 [email protected]

MIJN ERVARINGEN NA ZES MAANDEN SOLLICITEREN

“Kortom, om succesvol te solliciteren zul je in 2016 veel meer moeten gaan doen dan simpelweg een traditioneel CV opstellen, je LinkedIn profiel updaten en een raamwerk opstellen voor je motivaties. Daar zal ik het een volgende keer uitgebreid over hebben.” Met deze zin sloot ik mijn eerste gastblog op Marketing & Communicatie Vacatures af. Sindsdien heb ik nog een aantal blogs geschreven en geplaatst op Marketing & Communicatie Vacatures, maar echt letterlijk ingaan op deze alinea, nee dat is nog niet gebeurd.

Is solliciteren echt veranderd?

Maar is er dan zoveel anders geworden? Gaat het solliciteren echt heel erg anders of is dat toch nog steeds “would be”? Is de arbeidsmarkt zo veranderd? Zitten bedrijven te wachten op video sollicitaties? Als ik kijk naar de functies waar ik op solliciteer moet je toch nog altijd reageren met een motivatiebrief en CV. Vaak genoeg vul ik een standaard formulier op een bedrijfswebsite in en kan ik niet eens een video toevoegen (als ik dat al zou willen).

Sinds dit blog zijn we ruim 6 maanden verder. In deze periode heb ik niet stil gezeten, uiteraard niet wil ik er bijna aan toevoegen. Ik ben blijven solliciteren, heb veel meer ervaring op gedaan met het schrijven van brieven. Weet weer wat het is om  sollicitatie gesprekken te voeren zowel telefonisch als live en ook heb ik kennis gemaakt met het nieuwe gesprek de “speeddate”. Je hebt dan 20 à 30 minuten de tijd om jezelf te pitchen om de gun factor voor een vervolg gesprek te krijgen.

MIJN ERVARINGEN NA ZES MAANDEN SOLLICITEREN-tessschuurman.nl

Nieuwe vormen voor sollicitatiegesprekken

Bedrijven krijgen tegenwoordig zoveel sollicitanten dat ze het sollicitatiegesprek heel af en toe dus in een nieuw jasje steken. Hierboven had ik het al over een sollicitatie-speeddate, een kort gesprek om kennis te maken. Over het algemeen gaat het tijdens deze speeddate vooral over het feit of er een klik is. Uiteraard zullen ze ook heel specifiek een aantal vragen stellen, maar het is nog niet een diepgaand gesprek. Ook voor een gesprek zoals dit zul je je tot op het bot moeten voorbereiden omdat je toch niet 100% zeker weet wat ze wel en niet willen weten. Dus voor het bedrijf een nieuwe vorm, maar voor mij al sollicitant net zo moeilijk. Ook heb ik een telefonisch interview gehad. Ook hier waren zo veel geschikte kandidaten dat ze een pre-selectie wilden doen. Dit vind ik dus lastig omdat je dan de gunfactor mist. Het is een kunst apart om dat je passie toonbaar te maken, dat doe ik toch vaak met gebaren en mijn gezichtsuitdrukking.

Leren omgaan met afwijzigingen

Ik moet bekennen, ook ik heb helaas meer ervaring gekregen met het krijgen van afwijzingen. Afwijzingen per mail, per telefoon. Een afwijzing alleen na mijn brief en ook dus ook na het voeren van gesprekken.

Wat is dat toch met afwijzingen, zelfs als je in de situatie zit dat je af en toe gewoon moet solliciteren. Een afwijzing doet pijn, je krijgt wederom een deuk in je zelfvertrouwen. Zeker als je na een gesprek, waar jezelf een heel goed gevoel aan hebt overgehouden, een afwijzing krijgt, ben je even helemaal leeg. Ik was er even helemaal klaar mee. Daarna moet je dus gewoon weer verder, gewoon je rug rechten en doorgaan. Maar is dat wel zo gewoon? Mag je niet even enorm ziek zijn van een afwijzing?

Na de ontvangen afwijzingen ben ik weer aan de slag gegaan op zoek naar een volgende leuke, gave en uitdagende functie. Even schakelen en weer doorgaan. Toch heb ik wel weer even goed naar mijn CV, brief en mijn LinkedIn profiel gekeken.

Hoe ver moet ik gaan met Linkedin?

Iedereen roept steeds dat je je LinkedIn profiel strak moet hebben, veel recommendations moet hebben en af en toe iets moet delen, of misschien zelfs een blog schrijven. Ja en dan? Heeft dat voordeel bij de sollicitaties die ik doe? Ik ga er dan maar vanuit dat ze dat in privé modus doen, want ik zie daar niets van terug. Maar wat moet ik aan mijn LinkedIn profiel echt verbeteren, hoe zorg ik er voor dat juist mijn profiel er uit springt? Tja ik heb de waarheid ook niet in pacht, ik weet ook niet wat er bij de ene persoon uitspringt, terwijl dat bij een ander juist totaal niet het geval is. Ook bij LinkedIn heb ik het gevoel dat het een kwestie van kennen en gunnen is. Tuurlijk zorg je er voor dat het in orde is, maar je kunt niet blijven schaven en knippen en plakken…Toch?

Mijn vertrouwde, traditionele CV

Mijn CV heb ik ondertussen wel iets aangepast, maar hij is eigenlijk nog steeds in het ‘traditionele format’. Voor mij is het ook niet mijn CV waar de uitdaging zit, natuurlijk kun je deze altijd pimpen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Als ik kijk naar de creatieve CV’s denk ik gaaf, druk, chaos en oh dat is zo niet mijn stijl, dus op dit moment hou ik hem lekker ouderwets. Hoe denken jullie hierover?

Een vast raamwerk voor mijn motivatiebrief

Brief technisch ben ik wel aan de slag gegaan. Van de standaard opening, in het … dagblad van d.d.  … heb ik jullie functie gezien… ben ik wel meegegaan met de tijd. Zo heb ik onder andere een online cursus “Hoe schrijf ik een sterke, leuke én overtuigende motivatie?” gevolgd van Cindy Stechweij, en volg ik via twitter en LinkedIn verschillende accounts over solliciteren, om te kijken of ik daar nog wat tips en trucs kan opdoen.

Met al deze tips en trucs heb ik een raamwerk voor mijn sollicitatiebrief opgesteld. Iets wat in iedere brief terugkomt met uiteraard een toevoeging die verschilt per bedrijf en per functie. Maar is dat dan voldoende? Kom ik dan langs de robots, val ik op, steek ik mijn hoofd voldoende boven het maaiveld om gezien te worden? Geen idee. Soms werkt het en soms ook gewoon niet.

Ik heb mijn brief als volgt opgebouwd, ben heel benieuwd wat jullie daarvan vinden en wat voor op- en aanmerkingen jullie hebben.

Raamwerk van mijn motivatiebrief

Plaats, datum

Beste …,

ALINEA 1 KORTE INLEIDING:

Dit lijkt me echt een leuke baan en dat bij een bedrijf dat gelooft in het belang van [bedrijfsspecifiek punt], ik heb er nu al zin in!

ALINEA 2

Laat ik eerst iets over mezelf vertellen, ik ben een:

[bullet points met kernwoorden die mij beschrijven]

Afhankelijk van het bedrijf wissel ik hiermee af, bij een social media functie bijvoorbeeld zal ik uiteraard daar meer de focus op leggen.

ALINEA 3 Waarom ik denk dat de functie bij mij past

In deze alinea probeer ik de kernvaardigheden die in de functieomschrijving staan en die ik heb aan te stippen met voorbeelden uit mijn arbeidsverleden.

ALINEA 4 Waarom ik juist bij dat bedrijf wil werken

In deze alinea geef ik aan welke punten van het bedrijf bij mij passen, mij aanspreken en dat ik daarom graag daar wil werken.

Waar ik dan naar kijk zijn bijvoorbeeld de mission statement, visie of duurzaam ondernemen.

AFSLUITING

Maar wat verwacht een recruiter nou van me?

Is het solliciteren dus echt zo anders geworden? Wat willen jullie zien als bedrijf, recruiter, personeelsmanager? Wat is jullie verwachting van een sollicitant?

Het zou heel prettig  zijn voor mij en heel veel andere werkzoekenden als we daar wat meer van te weten kunnen komen, als jullie dit met ons willen delen. Ik ben dan ook heel benieuwd naar jullie ideeën, tips en trucs zodat ik in ieder geval daar mijn voordeel kan doen!

het is het leukst om te delen!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
0Buffer this page
Buffer
Email this to someone
email