+31648793989 tess@tessschuurman.nl

Running diary 3 ik zou in het Engels moeten gaan bloggen met die titel, ach wie weet, als ik weer een momentje heb…

T6 langzaam aan

het gaat steeds langzamer lijkt wel. Het voelde niet zo, maar als ik naar de gegevens kijk, als ik gewoon puur naar de snelheid kijk, gaat het alleen maar langzamer. En ok, het klinkt niet super aardig als ik zeg dat ik het te langzaam vind, maar met mijn loop geschiedenis, zou dit toch anders moeten zijn.

Het zal niet alleen op te lossen zijn met hardlopen, met bewegen. Je moet er ook andere dingen aan doen. Ondertussen puilt mijn boekenkast weer uit met van alles. De grap is dus dat je van alles over rennen kunt vinden. Welk schema heb je waar voor nodig. Doe je het klassieke trainings schema, of ga je met maar 14 km een marathon lopen. Hier zijn legio boeken over te vinden. En ik weet ook iedereen is uniek dus er is ook geen standaard waarin staat aangegeven wanneer iets bij je gaat werken.

80/20 Running

Ben ik dan toch te ongeduldig. van familie uit Canada kreeg ik de volgende boeken tip 80/20 running van Matt Fitzgerald. In dit boek wordt alleen maar gesproken over langzaam lopen. Hoe een Mo Farah 80% van zijn trainingen op lage intensiteit loopt, of een Paula Radcliff. Dit zijn toch geen doetjes, die hebben echt wel iets gepresteerd.

Het is natuurlijk ook veel beter voor je lichaam. Langzamer en minder lopen. Als je de ene dag 30 km loopt en de dag er na al weer 16 km, dat kan natuurlijk niet goed zijn, je mist een stuk herstel. Al heb ik in het 80/20 boek nog niet gezien dat ze ook daadwerkelijk minder gaan lopen, maar het boek is ook nog niet uit.

Lichaamsgewicht

Je kunt nog zo fit zijn door veel te lopen, als je qua gewicht nog aan de hoge kant zit, ben je er volgens mij nog niet. En dat mis ik in de andere boeken. Wat is nou de beste combinatie? Ja er wordt gesproken over je ideale hartslag waarop je moet lopen, maar als je er verder op lost leeft als een echt bourgondiër, ga je echt niet sneller lopen na verloop van tijd. Eten, alcohol het heeft invloed. En ik wil uitzoeken wat het beste is. Daar gaat dit over.

Bij sportrusten zijn ze er ook mee bezig, daar kun je binnen 30 dagen 5 kilo afvallen. Ik zou graag meedoen, maar ik wil eerst meer weten, meer onderzoeken over wat wel en wat niet. van de een op de andere dag met een dieet aan de slag gaat werkt ook niet, dus wat meer gedegen onderzoek. Dus het boek Hoe word je een Super Vet verbrander is ook aangeschaft en dan lees ik daarna ook nog Low Carb for Athletes van Alan Lawrence. Eerst zelf proberen, ik kan me altijd nog inschrijven voor het programma.

T7 – geen HR of intensief?

Afgelopen vrijdag had ik de keus, loop ik zonder HR en kijk ik vogels, of doe ik een intensieve training. Ik loop nu nog 3x in de week dus 2 keer op marathon tempo en de derde kies ik. Het werd een fun run, intensief naar vogels kijken zullen we maar zeggen. Heerlijk even spelen in de bossen, ieder heuveltje op sprinten en verder redelijk op tempo doorrennen. Hoe heerlijk is dat!

T8 de dag na koningsdag

T8 de dag na Koningsdag had ik geen illusies om verbetering te zien in mijn hartslag. We hadden weer zo’n gezellig feestje gehad bij de buren met lekker eten en lekkere bubbels, dat je dan zeker weet dat de HR een punt of wat hoger zit. Ik heb hem ingezet onder gewoon maar lekker rennen op mijn beoogde marathon HR wetende dat ik dan nog langzamer vooruit zou gaan. Soms moet je dit incalculeren en je er bij neer leggen. Dat ging me vandaag prima af.

het is het leukst om te delen!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
0Buffer this page
Buffer
Email this to someone
email