+31648793989 tess@tessschuurman.nl
Solliciteren is volgens mij nooit een super leuke aangelegenheid, helemaal niet als je niet meteen een (nieuwe) baan vindt. Er komt veel meer bij kijken dan even snel een brief schrijven en je CV in elkaar draaien. Solliciteren anno 2016 blijft een hele nieuwe uitdaging en de allergrootste vraag is uiteraard: hoe val je op tussen de vele andere sollicitanten? Hoe zorg je er voor dat juist jij wordt uitgekozen voor een kennismakingsgesprek?

Solliciteren anno 2016 hoe doe je dat? - Tess Schuurman

De CV en motivatie

We kennen natuurlijk allemaal de standaard checklists die je na kunt lopen als je moet gaan solliciteren en zijn er legio blogs en websites waar je kunt lezen hoe je moet solliciteren. Maar de meeste artikelen geven vooral tips over hoe je een CV en motivatiebrief opstelt. Zomaar een greep uit al die tips voor je CV en motivatie:

Houdt je CV kort en to the point
Schrijf je je CV op de ‘ouderwetse’ standaard manier dan moet je er voor zorgen dat hij niet meer dan 2 pagina’s bevat. De personeelsmanager of recruiter heeft gewoon geen zin en geen tijd om meer te lezen, na die van jou volgen er namelijk nog een aantal. Wel moet er voor zorgen dat je binnen deze 2 pagina’s al je opleidingen, vaardigheden, interesses en natuurlijk je werkervaring zet. Een korte pitch van jezelf en een goede pasfoto.

Gebruik een professionele profielfoto
Waar voldoet een foto voor op een CV aan? Een professionele foto, geen onrustige achtergrond, maar je paspoort foto wil je hier eigenlijk niet voor gebruiken, hierop sta je nou niet altijd heel voordelig. Ik in ieder geval niet. Wil je het allemaal goed doen, moet je een professionele fotograaf inhuren die van jou een mooie professionele foto maakt die je vervolgens op alle professionele documenten kunt gebruiken en ook kunt inzetten voor de verschillende social media kanalen.

Minder is meer
Vervolgens ga je in je CV strepen en weglaten tot je 2 mooie pagina’s in elkaar gezet hebt. De kunst van het weglaten, zonder de belangrijke dingen te vergeten! Per functie waar je op solliciteert, zou je eigenlijk een aangepast CV maken, met de juiste elementen er in verwerkt.

CV en LinkedIn moeten elkaar aanvullen
Uiteraard zorg je er voor dat je CV en je Linkedin profiel niet te veel van elkaar verschillen, de een is de aanvulling voor de ander dus het moet in grote lijnen absoluut overeenkomen.

Voor elke sollicitatie een aangepaste motivatie
Vervolgens komt het aan op de kunst van het schrijven van een brief, als je eenmaal een goed raamwerk hebt, kun je hieromheen uiteraard per functie een mooie brief schrijven. Maar wat voor jou een goed raamwerk is, is voor een ander misschien een standaard verhaal. Hierin ligt nog een heel grote uitdaging.

Solliciteren is veel meer dan een CV en motivatie

Leuk hoor, al die tips om een perfect CV op te stellen, maar wat ik me de laatste paar dagen juist afvraag is of deze standaard manier wel de juiste manier van solliciteren is? Ik vraag me steeds meer af, hoe ik mijn CV wil hebben. Traditioneel twee pagina’s met een korte opsomming of juist een uitgebreid magazine waarin je precies ziet wie ik ben en wat ik kan? Of misschien toch maar een persoonlijke website naast mijn uitgebreide Linkedin profiel? Want waarmee val je nou echt op in de mailbox van een personeelsmanager, HR Manager of de directeur van het desbetreffende bedrijf? Waarmee zorg je er nu echt voor dat juist jij opvalt met je sollicitatie en uitgenodigd wordt voor een eerste gesprek? Solliciteren (lees: een CV en motivatie sturen) is een ding, maar opvallen vergt tegenwoordig meer dan enkel die CV en motivatie.

En dan heb ik het hier nog geen eens gehad over de verschillende kanalen die je kunt gebruiken om te zoeken. Heeft het zin om via vacaturesites te zoeken en te solliciteren? Hoe zet je je sociale netwerk in, in jouw zoektocht naar de nieuwe ultieme baan? Gebruik je alleen Linkedin en Twitter of toch ook Facebook en Instagram? Of lukt het tegenwoordig echt alleen nog maar via via?

Kortom, om succesvol te solliciteren zul je in 2016 veel meer moeten gaan doen dan simpelweg een traditioneel CV opstellen, je LinkedIn profiel updaten en een raamwerk opstellen voor je motivaties.

(gastblog op Marketing & Communicatie Vacatures)