+31648793989 tess@tessschuurman.nl

stress het tegenovergestelde van geluk - tessschuurman.nl
Aziz Acharki

Stress is het tegenovergestelde van geluk

Stress is het tegenovergestelde van geluk. Dus als je gelukkig wilt zijn, als je je mooiste leven wilt leven, moet je stress te lijf gaan. En hoe doe je dat dan? Hoe ga je stress te lijf en hoe ban je dat uit je leven? Hoe zorg je dan je niet in de burn-out terecht komt?

Wat voor soort stress heb je?

Eerst moet je achterhalen wat voor soort stress je hebt. Waar de stress vandaan komt. Is het werkstress, stress in je relatie, stress omdat je mantelzorger bent, heb je financiële stress, wat het ook is, je moet er achter zien te komen.
De volgende stap is om je af te vragen waarom je daar stress van hebt. Over het algemeen komt de stress niet van dit soort dingen, maar begint het met een gedachte.  Er is een gebeurtenis, en dit kan op je werk zijn, in je relatie, overal. Je hebt hier een gedachte over en deze is negatief en dat veroorzaakt een negatieve emotie. Als je dit blijft doen ontstaat er een emmer vol met negatieve emoties.
Zodra je je realiseert dat niet de gebeurtenis het gevoel veroorzaakt, maar de gedachte die je bij deze gebeurtenis hebt, ben je al een stap in de goede richting aan het bewegen.
Een goede, maar lastige oefening, zo ervaar ik ook iedere keer weer, is om die gedachte positief te maken.

Een emotie duurt maar een paar seconden…daarna wordt het een keuze

 

Van negatieve naar positieve gedachten

Hoe ga je nu van negatieve naar positieve gedachten? Wat ik al zei het is een lastige oefening en zeker niet één die je direct goed toepast. Oefenen, oefenen, oefenen.
Bedenk een gebeurtenis waarbij je gevoel niet goed was, slecht zelfs waardoor je een stukje stress hebt ervaren.
Oefen nu met de volgende stappen:
Herken welke gedachte het was waardoor je je zo voelde. Luister goed naar jezelf. Wat maak je jezelf wijs? Welke gedachte zit je in de weg? Vraag jezelf nu af, is deze gedachte waar? Vraag jezelf vervolgens af, weet ik zeker dat deze gedachte echt waar is? Hoe zou ik reageren als ik deze gedachte geloof? Hoe zou ik reageren als ik een andere gedachte zou hebben? Als laatste vraag je jezelf af welke gedachte zou mij wel verder helpen?
Inderdaad een lastige oefening, maar als je dit een aantal keer doet, merk je vanzelf dat je anders gaat denken.

Je moet gewoon minder doen

Een vaak gehoorde tip, als je stress ervaart, is dat je gewoon wat minder moet gaan doen. Minder werken, minder hooi op je vork nemen. Maar het wil helemaal niet zeggen dat als je stress hebt, dat het ook daadwerkelijk komt omdat je veel doet. Je kunt heel veel doen en je kunt heel veel aan als je er positieve energie van krijgt.

Het zijn altijd dezelfde personen

En weet je, het zijn altijd dezelfde personen die de extra dingen doen op school of op de sportclub. En als ik naar mijzelf kijk, waarom ik klassenmoeder ben, waarom ik in de feest- en sportcommissie zit en waarom ik een hockeyteam wil coachen…dat is omdat ik er positieve energie van krijg, dus waarom zou ik ermee stoppen? Maar er is een klein addertje…Weet je waar ik de laatste tijd geen positieve energie van krijg, van die notoire zeurpieten die van alles wat vinden. Het altijd beter weten, het nooit ergens mee eens zijn, maar als je ze vraagt om te helpen ze geen thuis geven.

Negatieve energie uitbannen

En dus krijg ik stiekem toch negatieve energie van de dingen die ik leuk vind. Mijn gedachten bij deze gebeurtenissen zijn niet positief. En ik weet ondertussen welke gedachten mij verder helpen. Ik heb besloten om op deze gebieden een stapje terug te doen. Even de negatieve uit bannen. Dus ja, ik ga wat dingen afstoten. Hoe jammer ik het ook vind, en vooral omdat ik wil dat mijn kinderen de leukste tijd op school en op sport hebben, maar ik kan ook niet altijd de weg voor ze vrij maken, ze moeten ook zelf hun boontjes doppen. (even een klein zij stapje, heeft verder niets met dit blogartikel te maken, maar een goed artikel over dat je je kind z’n eigen boontjes moet laten doppen vind je hier) Voor mij is het even tijd om andere leuke dingen te gaan doen. Andere mensen mogen opstaan, andere mensen mogen de kar gaan trekken. Ik ben heel benieuwd wie er op staan?

Minder stress, op naar de volgende stap

Ik begon mijn blog met “Stress is het tegenovergestelde van geluk. Dus als je gelukkig wilt zijn, als je je mooiste leven wilt leven, moet je stress te lijf gaan”. Hiervoor heb ik een aantal tips gegeven, maar dit is natuurlijk maar het tipje van de ijsberg. Er komt nog zo veel meer bij kijken om uiteindelijk je mooiste leven te leven. Kortom een volgende stap moet genomen worden.
Feit is dat je het niet alleen kunt. Wil je minder stress, meer persoonlijke effectiviteit en meer vitaliteit in je leven? Ja toch, dat wil iedereen! Wil je dat echt? Wil je ook van 2018 je mooiste jaar maken? Stuur mij dan een email op tess@tessschuurman.nl en ik hou je op de hoogte van mijn nieuwe programma. In 2018 start ik met mijn programma “verbeter je Persoonlijke Effectiviteit krijg meer vitaliteit en meer (werk) geluk”.

Het maakt niet uit of je glas halfvol is of halfleeg… Als je je glas maar vult! ~Marc Lammers~

het is het leukst om te delen!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
0Buffer this page
Buffer
Email this to someone
email