+31648793989 tess@tessschuurman.nl

week van de werkstress - tessschuurman.nlphotocredits unsplash

Week van de werkstress

Het is deze week de week van de werkstress. Wat goed dat daar aandacht aan besteed wordt, maar wat is werkstress precies, waar bestaat dat uit en wat kunnen de gevolgen zijn? En als je dan toch doet wat je leuk vind, heb je dan ook werkstress?
Je hebt natuurlijk positieve en negatieve stress. De week van de werkstress gaat in dit geval over de negatieve variant. Burnout en ander werkgerelateerde psychische ziektes zijn vaak de gevolgen van werkstress.

Burnout

Burnout, laat ik met één van de gevolgen van negatieve werkstress beginnen. In de volkskrant van 15-11 is een artikel geplaatst over burnout, de stijging van het aantal mannen en vrouwen met een burnout ten opzichte van vorig jaar. Ik citeer: “15 procent van de Nederlandse vrouwen zegt een burn-out te hebben of te hebben gehad. Twee jaar geleden was dit nog 9,4 procent. Het aantal opgebrande of overspannen mannen steeg in diezelfde periode van 6 naar 9 procent.”
Een schrikbarende stijging in mijn ogen.

Een aantal oorzaken die in het artikel wordt gegeven zijn:

  • ‘Hoe groter de inkomensonzekerheid, des te groter het burn-outrisico.’
  • ‘mensen met een vast contract kunnen zich makkelijker ziek melden, bijvoorbeeld met een burn-out. Ze lopen immers minder kans op ontslag dan iemand met een tijdelijk contract.’
  • ‘De twintigers en dertigers van nu zijn met hoge verwachtingen aan hun carrière begonnen, om dan dikwijls tot de conclusie te komen dat de wereld wat harder is dan ze zich hadden voorgesteld.’
  • Vrouwen krijgen veel vaker een burn-out dan mannen. Van Muijen (onderzoeker van Nijenrode) vermoedt dat vrouwen naast hun werk op veel meer borden tegelijk moeten spelen dan mannen. ‘Denk aan opvoeding en mantelzorg.

Bron: VK 15-11-2017

Stress

Er rust nog steeds een taboe op stress. Het wordt heel vaak gebagitaliseerd. Je moet je werk beter organiseren, misschien een cursus timemanagement volgen, meer delegeren, minder hooi op je vork nemen. Alleen dit is niet altijd de juiste oplossing. De druk neemt toe, iedereen heeft het drukker en het aantal prikkels die een mens krijgt is sterk gestegen.

Maar van werkdruk alleen krijg je eigenlijk geen stress, het komt veel meer voort uit de balans tussen de hoeveelheid die je te verstouwen krijgt die niet meer in overeenstemming is met de draagkracht die je hebt.

Je draagkracht bestaat uit het nee kunnen zeggen, hoe mentaal fit je bent, of je (sociale) ondersteuning krijgt voor wat je doet, of je waardering krijgt voor wat je doet. Als dat er niet is, of niet goed is, ontstaat er disbalans. Daar moet je iets aan doen. Weet bijvoorbeeld waar je grenzen liggen en durf ze ook aan te geven.

Positieve Stress

Gelukkig is er ook positieve stress en ik hoorde daar een mooie quote over:

“Stress is een natuurlijk bij product van het nastreven van je doelen “

Een cortisol piek (stresshormoon) hoeft dus helemaal niet slecht te zijn. Als je morgen een presentatie hebt voor je baas, of een zaal met 2000 man, kan het geen kwaad om daar een beetje stress bij te voelen. Dit wordt ook wel gezonde spanning genoemd. Waar je voor moet waken is dat dit niet continu is, dat je niet stapel op stapel krijgt waarbij je dat hebt. Zorg dat het niet te wordt. “Te” is nooit goed.

Wat kun je er aan doen?

Wat kun je er aan doen? Wat kun je doen om (preventief) stress te voorkomen? Voor een ieder is dit anders, maar ik gebruik de volgende richtlijnen:
1. Vraag jezelf het volgende af:
Waar maak ik me druk over en is dat de stress wel waard?
Wat zou ik doen als geld geen rol speelt?
Waar verlang ik naar, wat zou ik doen als ik het helemaal zelf mag bepalen?
Pas je goed in je eigen plan, of voer je de plannen van een ander uit?
Ben ik aan het doen wat ik het allerliefste doe?
Als vandaag mijn laatste dag hier op aarde zou zijn, ben ik dan aan het doen wat ik die dag zou willen doen?

Groei en geluk komt omdat je ontdekt bij jezelf wat je het allerliefste wilt.

2. BEWEEG, ga naar buiten
Al regelmatig heb ik het over gehad dat ik ga hardlopen om mijn hoofd leeg te maken. Zo ben ik op de naam Run2Relax gekomen. Buiten geeft letterlijk lucht. Je hoeft natuurlijk niet te rennen, wandelen kan ook net zo goed. Buiten in de natuur, zonder telefoon of muziek in je oren, geeft je een gevoel van vrijheid en lichtheid, luister naar je eigen stappen, het gefluit van de vogels en de spanning valt van je af.

Stress en bewegen de meest ideale combinatie . Wil je hier meer over weten, neem dan contact met mij op tessschuurman.nl

3. Adem
Even een open deur in trappen. Naast het feit dat je altijd moet blijven ademen is bewust ademen een goede manier om je rust weer te pakken. Vroeger al toen ik faalangst therapie kreeg, werd mij het belang van bewust ademen verteld. Als ik volledig in de stress schoot voor een proefwerk, so of tentamen, ging ik eerst even op mijn ademhaling letten voordat ik begon.

Met de cursus Mindful run, werd ik daar weer even goed op attent gemaakt. Let maar eens op je ademhaling.
Doe je dit vanuit je buik, of juist vanuit je middenrif?
Adem eens alleen in en uit met je neus!
Tel eens het aantal ademhalingen per minuut. 6 keer is voldoende, ben je gestresst zit je vaak daarboven.

4. Wees iedere dag dankbaar Het klinkt zo raar, wees iedere dag dankbaar. Mensen vragen zich zelfs af of ik bij een of andere sekte ben gegaan met mijn #alledagendankbaar. Niets is minder waar. Als je iedere dag nadenkt over de kleine dingen die leuk waren, die plezier brachten, waar je even van hebt kunnen genieten, beleef je op den duur de dag heel anders.
Dan geniet je niet alleen maar achteraf, ’s avonds als je op de bank zit of als jein bed ligt, nee, dan ga je van alles genieten op het moment dat je ze doet!

Het zorgt er ook voor dat je af en toe even stilstaat. Even niets doen en genieten van het moment. Ern klein momentje rust in ons hectische bestaan. Gewoon even niets doen zorgt voor ontspanning, zodat je er daarna weer vol tegenaan kan. De zogenaamde powernap doet over het algemeen wonderen. (is wel een beetje gek trouwens als je dat op kantoor doet )

Concluderend

Ik vind het goed dat er aandacht besteed wordt aan de week van de werkstress. Voor de mensen die een burnout of andere werkgerelateerde ziektes hebben, voor diegene die een burnout hebben gehad en dit niet weer willen, maar vooral voor die mensen die nog in de renstand zijn. Herken de symptomen op tijd, doe er iets mee, zorg dat je niet die drempel overgaat, het kost namelijk verdomde veel moeite om weer terug te komen. Voor mij persoonlijk was het weer even een reminder, let op jezelf, zorg dat je goed op een rijtje hebt wat je precies wil, en vooral wat je niet wil. Ga door met de reis, geniet van het leven, doe wat je leuk vindt en probeer er vervolgens ook je boterham mee te verdienen. Wees dankbaar en leef in het nu!

“vandaag is de dag,

Hij komt maar één keer,

want morgen is het vandaag al niet meer

niet zeuren, geniet van het leven, het mag.

Maar doe het vandaag, want vandaag is de dag.”

~Toon Hermans~

het is het leukst om te delen!Share on Facebook
Facebook
0Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Pin on Pinterest
Pinterest
0Buffer this page
Buffer
Email this to someone
email